ΦΕΚ Ίδρυσης Σχολείου

 

 Μετά από αίτημα προς τη  Δ.Δ.Ε Αιτωλοακαρνανίας και σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούνται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους, βρήκαμε το από 17 Οκτωβρίου 1846  βασιλικό Διάταγμα  σύμφωνα με το οποίο έγινε η σύσταση το σχολείου μας.

Μπορείτε να κατεβάσετε το (ΦΕΚ. 33/31-12-1846): 

ΦΕΚ ίδρυσης του Γυμνασίου Μεσολογγίου

 

 

 

 

Ιστορία της_Παλαμαϊκής Σχολής

Παλαμαϊκή σχολή

ΣΧΟΛΗ:

Η οικονομική πρόοδος του Μεσολογγίου στα μέσα του 18ου αιώνα είναι φανερή. Συνδυάζεται χρονικά με την ανάδειξη της παιδείας, διότι τότε ιδρύονται στο Μεσολόγγι αφενός η Παλαμαϊκή Σχολή και αφετέρου η Σχολή Ελληνικών Μαθημάτων από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

Η Παλαμαϊκή Σχολή ιδρύθηκε το 1760 από τον δάσκαλο του Γένους Παναγιώτη Παλαμά, που ήταν και διευθυντής της μέχρι τον θάνατό του. Λειτούργησε ως κοινοσυντήρητο ίδρυμα και απέκτησε μεγάλη φήμη. Στη συνέχεια τη διεύθυνσή της ανέλαβε ο γιος του Παναγιώτη, Γρηγόριος Παλαμάς, οπότε και ονομάστηκε Μεσολλογγίτις Ακαδημία. Με εξαίρεση ένα μικρό χρονικό διάστημα, η λειτουργία της Παλαμαϊκή σχολή συνεχίστηκε σε ολόκληρη τη διάρκεια της πολιορκίας του Μεσολογγίου. Διεκόπη το 1825, όταν η πόλη έπεσε στα χέρια των Τούρκων. Το 1829 ανασυστάθηκε από τον Καποδίστρια.

Ο Παναγιώτης Παλαμάς είχε μόλις αποχωρήσει από την Αθωνιάδα Σχολή όπου δίδασκε από το 1753, μαζί με τον Ευγένιο Βούλγαρη. Το 1760 έγινε διευθυντής της Σχολής του Μεσολογγίου και το 1770 κατά την επανάσταση των Ορλώφ, όταν το Μεσολόγγι έλαβε μέρος στο κίνημα κατά των Τούρκων, η σχολή καταστράφηκε και ο ιδρυτής της κατέφυγε στη Ζάκυνθο. Μετά τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (10 Ιουλίου 1774) επέστρεψε στο Μεσολόγγι και ξανάφτιαξε τη σχολή σε ιδιόκτητο χώρο, που περικλείεται από τα σπίτια Παλαμά-Τρικούπη και του δρόμου Τριαντάφυλλου Σπονδή.

Σαράντα χρόνια ο Παναγιώτης Παλαμάς διεύθυνε το έργο της σχολής και το 1800 την παρέδωσε γιο του Γρηγόριο. Λειτούργησε ως την έξοδο με μικρά διαλείμματα διακοπών. Μαθητής της υπήρξε και ο Σπυρίδων Τρικούπης.

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ:

Η Παλαμαϊκή Σχολή είναι ένα κτήριο λιτό, που τονίζει την οριζόντια διάσταση κατά μήκος της παρακείμενης οδού με οριζόντια επαναλαμβανόμενα υαλοστάσια και ξεκάθαρους όγκους να εισχωρούν ο ένας μέσα στον άλλο.

Το 1930 επί κυβερνήσεως Βενιζέλου στο υπουργείο Παιδείας με υπουργό τον Γιώργο Παπανδρέου επικρατεί μεγάλη κινητικότητα και αναβρασμός.

Στο αρχιτεκτονικό τμήμα του υπουργείου στο γραφείο ?ελετών για τα σχολικά κτίρια με προϊστά?ενο τον Νίκο Μητσάκη αρχιτέκτονα (από τους πρώτους εκπρόσωπους του ρεύματος της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα) καταστρώνεται το μεγάλο πλάνο της ανασυγκρότησης των σχολικών κτιρίων . Ο διευθυντής του Γραφείου, είναι διάσημος ο Ernest Hebrard, ο γάλλος αρχιτέκτονας, αρχαιολόγος και πολεοδόμος, γνωστός για το σχέδιό ανοικοδόμησης της Θεσσαλονίκης.
Εκείνη την περίοδο ετοιμάζονται 3000(!) σχολεία.
Είναι η πρώτη φορά που το κράτος ΔΕΝ υιοθετεί κάποιο πρότυπο η τυχαίο σχεδιασμό ως συνήθως έκανε αλλά εισάγει την σύγχρονη αρχιτεκτονική - το μοντέρνο κίνημα στα κτίρια που ανεγείρει.
«Λιτά χτίστε τα, απλόχωρα, μεγάλα, γερά θε?ελιω?ένα, από της χώρας ακάθαρτης, πoλύβοης, αρρωστιάρας μακριά ?ακριά τ' ανήλιαγα σοκάκια, τα σκολειά χτίστε!
Και τα πορτοπαράθυρα των τοίχων περίσσια ανοίχτε, νάρχεται ο κυρ Ήλιος, διαφεντευτείς, να χύνεται, να φεύγει, ονειρε?ένο πίσω του αργοσέρνοντας το φεγγάρι.»
Κωστης Παλαμάς «Η Πολιτεία και η Μοναξιά,» 1912

Ίσως να είναι η δυνατότερη και καλύτερη σχέση όλων των εποχών μεταξύ κράτους κι αρχιτέκτονα. Οι πρωταγωνιστές είναι τα μεγάλα ονόματα της ελληνικής ιστορίας της αρχιτεκτονικής του 20ου αι. ο Μητσάκης, ο Πικιώνης, ο Καραντινός , ο Γεωργακόπουλος, ο Βαλέντης , ο Δούρας, πρωτοπόροι του μοντέρνου κινήματος.
Σχεδιάζουν χτίζουν σ όλη την Ελλάδα. Ανάμεσα σ αυτά τα κτίρια είναι και η Παλαμαική σχολή.
Ένα κτίριο λιτό που τονίζει την οριζόντια διάσταση κατά μήκος της παρακείμενης οδού με οριζόντια επαναλαμβανόμενα υαλοστάσια και ξεκάθαρους όγκους (το κλιμακοστάσιο και τα γραφεία της διεύθυνσης) να εισχωρούν ο ένας μέσα στον άλλον. Κλασικό παράδειγμα.

Η αρχιτεκτονική του ανήκει στο Περικλή Γεωργακόπουλο που γεννήθηκε στην Αθήνα το 1904. Σπούδασε στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πολυτεχνείου της Δρέσδης με καθηγητές τον διακεκριμένο αρχιτέκτονα Martin Dufler και τον διεθνούς φήμης θεωρητικό Cornelius Gurlitt και ήταν ένας από τους εκπροσώπους του Μοντέρνου Κινήματος στην Ελλάδα. Εκείνη την περίοδο κάνει επίσης το σχολικό συγκρότημα στη Καβάλα και μια σειρά μοντέρνα κτίρια για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας.

Η πρωτοπορία της περιόδου του μεσοπολέμου σ όλο της το μεγαλείο. Το κτίριο της παλαμαικής εγκαινιάστηκε από τον ίδιο τον Βενιζέλο το 1932 και λειτουργούσε μέχρι πριν λίγο καιρό.
Αποτελεί κόσμημα-σύμβολο για το Μεσολόγγι με αρχιτεκτονική, κατασκευαστική και ιστορική αξία. Αρχιτεκτονική κληρονομιά για τους Μεσολογγίτες.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ Π.ΠΑΛΑΜΑ:

Ο Παναγιώτης Παλαμάς (1722-1802) ήταν Έλληνας λόγιος.

Γεννήθηκε κατα πάσα πιθανότητα σε ένα χωριό κοντά στην Καρδίτσα και ήταν μαθητής του γνωστού λόγιου Ευγένιου Βούλγαρη. Εμφανίστηκε γύρω στα 1750 στην Κωνσταντινούπολη ως δάσκαλος και δίδαξε αρχικά στην Αθωνιάδα Σχολή (1753-1759). Μάλιστα ένας απο τους μαθητές του εκεί ήταν ο Κοσμάς ο Αιτωλός. Η αποτυχία του να διαδεχτεί τον Ευγένιο Βούλγαρη στην διεύθυνση της σχολής τον οδήγησε στην ίδρυση δικιάς του σχολής στο Μεσολόγγι. Η σχολή αυτή έγινε γνωστή ως Παλαμαία στην οποία έγινε διευθυντής, προσέλκυσε σπουδαστές απ' όλη την Ελλάδα και διατηρήθηκε και μεταεπαναστατικώς. Το 1765 μυήθηκε από τον Γ. Παπαζώλη στην προετοιμασία της ορλωφικής εξέγερσης. Όταν αυτή ξέσπασε, τον Απρίλιο του 1770, ο σχολάρχης Π. Παλαμάς και οι προύχοντες του Μεσολογγίου Ανδρέας Καλογεράκης και Αναστάσιος Γουλιμής συνέστησαν τοπική τριανδρική κυβέρνηση και υποχρέωσαν με τα όπλα την ειρηνική αποχώρηση των Τούρκων από την πόλη. Όταν αυτή ολοκληρώθηκε οι παραπάνω έδωσαν εντολή για περίφραξη της πόλης με αμυντική τάφρο και στη συνέχεια ζήτησαν από τον Θ. Ορλώφ τουλάχιστον ένα ρωσικό πλοίο για την περιφρούρηση του Κορινθιακού κόλπου, αναλαμβάνοντας μάλιστα οι ίδιοι να το εξοπλίσουν με δική τους δαπάνη.

Έγραψε πολλά βιβλία που καταστράφηκαν στην περίοδο της επανάστασης. Εξαιτίας της συνεισφοράς του αποκλήθηκε Διδάσκαλος του Γένους. Ο Παναγιώτης Παλαμάς ήταν γενάρχης της οικογένειας των Παλαμάδων του Μεσολογγίου, μέλη της οποίας μεταξύ άλλων ήταν οι Κωστής και Λέανδρος Παλαμάς.

 

Οι μαθήτριες (Σχολ.έτος 2014-15)

ΡΕΒΕΚΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ (Β1)   &   ΦΙΛΟΘΕΗ ΠΟΛΟΝΥΦΗ (Β3)